Unie chce zezelenit kamiony.
Pomoci může prodloužená kabina nebo troleje
Nákladní dopravu v Evropě čekají velké změny. Evropská komise už chystá normy na emise CO2 i pro výrobce nákladních aut. Zatím je regulovaly jen emisní normy Euro, které řešily oxidy dusíku. Měnit se kvůli tomu bude zřejmě design kamionů, elegantním řešením jsou pak alternativní pohony – třeba elektromotor poháněný trolejemi nad dálnicí.
Skleněná lahev italské vody na stole v Berlíně při prezentaci problémů s čím dál většími emisemi škodlivých látek z nákladní dopravy nechtěně symbolizovala to, co se děje v evropské dopravě.
Zatímco úřady a výrobci vymýšlejí, jak snížit dopady zejména kamionové dopravy na životní prostředí, neřeší se jedna z hlavních podstat problému – zbytečná doprava zboží po celé Evropě. Než se dostala na stůl, ujela italská minerálka přes tisíc kilometrů, i když efekt pro koncového spotřebitele byl stejný, jako kdyby otočil kohoutek s berlínskou pitnou vodou.
Limity na osobáky, kamiony bez omezení
Nákladní dopravu v Evropě čekají velké změny. Evropská komise už představila plán, jak zavést po osobních autech limity emisí CO² i pro nákladní automobily. Důvod je jednoduchý – škodlivin z kamionů rychle přibývá s tím, jak roste nákladní doprava.
„Mluví se hodně o osobních autech, ale nákladní auta se neřešila. Přitom očekáváme, že objem nákladní dopravy dál poroste,“ říká šéfka Spolkového úřadu pro životní prostředí Maria Krautzbergerová.
Němci si přitom sami pro sebe stanovili náročný cíl – do roku 2050 chtějí mít nákladní dopravu zcela bez emisí CO².
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.